• Zasady gier zespołowych

        •  

          Tenis stołowy, ping pong

          Tenis stołowy jest grą indywidualną. Rywalizują w niej dwaj przeciwni zawodnicy lub dwie przeciwne sobie pary. Gra ta polega na przebijaniu piłeczki za pomocą rakietek, w taki sposób, aby ta odbiła się na polu przeciwnika i nie została przez niego odegrana lub odegranie to przyniosło błąd.

          Sprzęt do gry
          Najważniejszym elementem do gry jest stół. Powierzchnię gry stanowi jego górna płaszczyzna ustawiona w kierunku poziomym. Długość stołu powinna wynosić 2,74 metra a szerokość 1,53 metra. Płaszczyzna ta powinna znajdować się około 76 cm na powierzchnią podłoża. Każda krawędź powinna być zaznaczona białą linią, przy czym cały stół powinien być matowy o ciemnej barwie. Na środku stołu powinna znajdować się zamocowana na specjalnych słupkach siatka, której wysokość wynosi 15,25 cm. Piłeczka do gry powinna być matowa o barwie białej lub pomarańczowej. Jej waga powinna wynosić 2,7 grama, a średnica 40 mm. Rakieta może mieć dowolny kształt i masę. Deska powinna być sztywna i z jednej strony oklejona okładziną.

          Gra
          Wprowadzenie piłki do gry ma miejsce poprzez jej podanie. W momencie tym zawodnik podrzuca piłeczkę i uderza w taki sposób, aby odbiła się ona najpierw po stronie podającego, a następnie odbiła się bezpośrednio na polu przeciwnika. Prawidłowy odbiór charakteryzuje się odbiciem piłki w taki sposób, aby bezpośrednio odbiła się ona od pola przeciwnika lub najpierw o siatkę, a w dalszej kolejności o pole. Po wykonaniu tych czynności prawidłowo, następuje wymiana. Wymiana nie kończy się przyznaniem punktu żadnej ze stron, gdy: sędzia przerwie grę lub podczas podania przeciwnik nie był gotowy do odbioru. Punkt zostaje przyznany, gdy: przeciwnik nie wykona odpowiedniego podania lub odbioru, piłeczka po uderzeniu przez przeciwnika nie dotknie pola zawodnika odbierającego, przeciwnik uderzy piłeczkę dwukrotnie, przeciwnik poruszy powierzchnię gry, wolna ręka dotknie powierzchni gry, przeciwnik nie odbije prawidłowo zagranej piłki. Set będzie wygrany przez zawodnika, który pierwszy zdobędzie 11 punktów, oprócz stanu gdy obaj zawodnicy zdobędą po 10 punktów, wtedy set będzie wygrany przez pierwszego zawodnika, który w trakcie gry uzyska prowadzenie 2 punktowe. Mecz wygrywa zawodnik, który pierwszy wygra niezbędną do zwycięstwa liczbę setów w pojedynku, który składa się z nieparzystej liczby setów. Prawo do wyboru prawa pierwszego podania lub strony powinno odbywać się na zasadzie losowania. Po każdych 2 punktach zawodnik odbierający powinien stać się podającym, chyba że stan seta jest tak wyrównany, że konieczna jest gra na przewagi. Wtedy zmiana następuję co punkt. 

          Badminton

             Gra sportowa o korzeniach z przed 2000 lat, wywodząca się ze starożytnych Indii. W Europie gra zaprezentowana przez Anglików w 1872 roku.

          Boisko
          Pole do gry czyli boisko jest w kształcie prostokąta o wymiarach 13,40 na 6,10 metra. Linie wyznaczające boisko są szerokości 4 centymetrów i koloru białego lub żółtego.
          Przez środek boiska przebiega siatka zawieszona na słupkach (znajdujących się poza obszarem pola do gry). Słupki maja wysokość 155 centymetrów.
          Siatka o wymiarach 76 cm (szerokość) na 610 cm (długość) wykonana z ciemnego sznurka z oczkami (1,5 do 2 cm) górny brzeg ma obszyty białą taśemką.
          Siatka wisi na wysokości 153 centymetrów (górny brzeg siatki obszyty tasiemką znajduje się na takiej wysokości).

          Punktacja podczas gry
          Mecz rozgrywany jest do dwóch wygranych setów (przez jednego z zawodników). Set uznaje się za wygrany przez gracza który jako pierwszy zdobędzie 15 punktów z wyłączeniem przypadków gdy:
          - punktacja osiąga wynik 14 do 14, w takim przypadku gracz który jako pierwszy zdobył 14 punktów decyduje czy gra toczy się do 15 punktów czy też przedłużana jest aż do 17 punktów;
          - punktacja osiąga wynik 10 do 10, wtedy gracz który jako pierwszy zdobył 10 punktów decyduje czy gra zakończy się przy zdobyciu 11 punktów czy trwać  będzie do zdobycia 13 punktów (przez jednego z graczy).
          Gracz zdobywa punkt tylko po własnym serwie.

          Serw
          Przy serwie obowiązują następujące zasady:
          - osoba serwująca i gracz odbierający stoją po przekątnej w obrębie pola do gry (nie mogą oni dotykać linii wyznaczających boisko);
          - serwujący nie może oderwać stóp od boiska podczas serwu;
          - lotka, podczas wykonywania serwu, znajduje się poniżej tali gracza serwującego;
          - rakieta serwującego musi się podczas serwu znajdować poniżej dłoni gracza;
          - lotka podczas serwu (a także podczas gry) może dotknąć siatki.

           

          Gra w dwie osoby (jeden gracz po każdej stronie boiska)
          1. Gracze serwując musza stać po prawej stronie boiska w przypadku posiadania zerowej lub parzystej liczby punktów. Gdy gracz serwujący posiada nie parzystą liczbę punktów serwuje z lewej strony boiska.
          2. Gracz serwujący zdobywa punkt w przypadku nie odebrania lub błędnego odebrania lotki przez przeciwnika.
          3. Gdy gracz serwujący popełni błąd (np. lotka wyładuje na jego polu lub poza boiskiem dotknie ziemi) następuje strata serwu i zawodnik odbierający serw staje się teraz serwującym.

          Gra w cztery osoby (dwóch graczy po każdej stronie boiska)
          1. Serw przy rozpoczęciu seta i każdorazowo gdy drużyna staje się serwująca wykonywany jest z prawej stron boiska.
          2. Odbierać serw może tylko gracz stojący po przekątnej do serwującego (jeśli uczyni to jego partner następuje zdobycie punktu przez zespół serwujący).
          3. Po udanym odebraniu serwu lotka jest odbijania przez strony na przemiennie przez któregokolwiek z graczy drużyny.
          4. Gdy strona serwująca popełni błąd, zawodnik serwujący traci prawo do serwu, żadna ze stron nie zdobywa punktu i kolejny serw wykonuje zawodnik z tej samej drużyny z przeciwnego pola serwisowego (przykładowo jeśli nieudany serw wykonywany był z prawej strony, to teraz drugi gracz tej samej drużyny serwuje z lewej strony).
          5. Jeśli drugi serwujący popełni błąd to nikt nie zdobywa punktu i  drużyna traci serw i serwują przeciwnicy (zaczynając do swojego prawego pola serwowego).
          6. Gdy odbierający popełni błąd to strona serwująca zdobywa punkt i kolejny serw wykonuje ten sam zawodnik z przeciwnego pola serwowego.
          7. Żaden zawodnik nie może serwować poza kolejnością lub odbierać dwa następujące po sobie serwy w tym samym secie.

          Piłka ręczna

          Dyscyplina ta polega na zdobywaniu bramek przy pomocą piłki zagrywanej rękoma. Po boisku zawodnik może poruszać się z piłką poprzez kozłowanie je. Niedozwolone jest trzymanie piłki podczas przemieszczania się po boisku. Bramka pada w momencie, gdy piłka trafia do bramki. Mecz wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej bramek. W razie potrzeby rozgrywane są dogrywki.

          Boisko
          Boisko stanowi prostokąt o wymiarach 40 metrów długości i 20 metrów szerokości. Bramki ustawione są naprzeciw siebie po przeciwległych stronach boiska. Wymiary bramki to 2 metry wysokości i 3 metry szerokości. Na boisku wyróżniamy 2 strefy. Pierwsza z nich nazywana jest polem bramkowym. Na polu tym może przebywać wyłącznie bramkarz drużyny broniącej. Przy każdej z bramek jest pole bramkowe, które ma kształt półkola. Pozostała cześć boiska to pole gry, na którym przebywają pozostali zawodnicy. Boisko podzielone jest na dwie równe połowy. W odległości 7 metrów od bramki wyznaczona jest linia rzutów karnych. Linia przerywana wyznacza miejsce wykonywania rzutów wolnych.

          Czas gry
          Mecz składa się z dwóch połów, które trwają po 30 minut każda. Przerwa między nimi wynosi 10 minut. Czas jest odmierzany za pomocą zegarów. Zegar może być zatrzymany w momencie, kiedy sędzia decyduje się przerwać grę. Jeżeli podczas wykonywania rzutu rozlegnie się sygnał zatrzymujący grę, rzut musi zostać powtórzony. W razie konieczności rozgrywania dogrywki, jej czas wynosi 5 minut na dwie równe połowy. Po każdej przerwie, zarówno w czasie regulaminowym jak i w dogrywce, następuje zmiana stron.

          Drużyna
          Każdy zespół składa się z 12 zawodników, z których 7 przebywa na boisku oraz trenera i maksymalnie 3 działaczy. Wyłącznie trener może prosić sędziego o czas. Wszystkie t osoby muszą być wpisane do protokołu. NA boisku musi przebywać co najmniej 5 graczy. Mniejsza ilość powoduje zawieszenie meczu. Zawodnicy rezerwowi mogą bez ograniczeń dokonywać zmian pod warunkiem, że robią to w strefie zmian własnych i w momencie, kiedy zawodnik, który ma być zmieniony, opuścił już boisko. Zła zmiana karana jest dwuminutowym wykluczeniem danego zawodnika. Strój powinien być kompletny, na każdej koszulce powinny znajdować się numery zawodników. Jeden numer może być przypisany tylko jednemu zawodnikowi. Strój bramkarza musi się różnić od stroju reszty drużyny. Bramkarz może opuścić pole bramkowe. Obowiązują go wtedy zasady takie, jak pozostałych zawodników w polu. W polu bramkowym bramkarz może bronić piłkę całym ciałem. 

          Gra piłką
          Zawodnik nie może przetrzymywać piłki dłużej niż 3 sekundy. Może trzymając ja wykonać najwyżej 3 kroki. Nie wolno dotknąć piłki więcej niż raz bez dotknięcia przez nią podłoża lub innego zawodnika. Rzut z autu zostaje przyznany, gdy piłka opuści linię boczną. Aut wykonuje zawodnik z drużyny przeciwnej niż zawodnik, który doprowadził do opuszczenia piłki. Gdy piłka przekracza końcową linie boiska następuje rzut bramkarski. Rzut wolny może zostać przyznany za: nieprzepisową grę piłką, nieodpowiednią zmianę zawodników, grę pasywną, niesportowe zachowanie, niepoprawne rozpoczęcie gry, faul. Rzuty wykonywane są bez gwizdka sędziego. Przy wykonywaniu rzutu wolnego przeciwnik musi znajdować się co najmniej 3 metry od zawodnika wykonującego rzut lub bezpośrednio przy linia pola bramkowego. Rzut karny przyznaje się, gdy: pewna sytuacja bramkowa zostanie powstrzymana przez zawodnika lub działacza drużyny przeciwnej, kiedy bramkarz wszedł do własnego pola bramkowego z piłką lub wziął piłkę z pola gry do pola bramkowego będąc w swoim polu, kiedy zawodnik z pola wejdzie do własnego pola bramkowego, aby uzyskać przewagę nad przeciwnikiem. Przy odgwizdaniu rzutu karnego gra zostaje zatrzymana. Wykonuje się go z 7 metra w ciągu 3 sekund od sygnału sędziego. Wznowienie gry następuję, gdy wszyscy zawodnicy są na swoich pozycjach.

          Kary
          Wśród kar rozróżnia się kilka ich rodzai w zależności od przewinienia. Najlżejsze są upomnienia. Mogą być one udzielone za nieprawidłowe i groźne oddziaływanie na przeciwnika, nieprawidłowe zachowanie podczas wznowienia gry przez przeciwnika, niesportowe zachowanie. Wykluczenie zawodnika na czas 2minut ma miejsce gdy wystąpi błąd podczas zmiany zawodników, powtarzające się faule lub niesportowe zachowanie na przeciwniku, wielokrotne próby przeszkodzenia we wznowieniu gry. Najwyższa karą jest dyskwalifikacja. Eliminuje ona zawodnika z dalszej gry. Następuje ona w momencie pojawienia się na boisku zawodnika nieuprawnionego do gry, gdy zawodnik popełni bardzo groźny faul na przeciwniku, za poważne niesportowe zachowanie zawodnika i działacza, również poza boiskiem, za zaatakowanie działacza. Dyskwalifikacja następuję automatycznie, gdy zawodnik otrzyma trzecie wykluczenie.

          Piłka nożna

          W meczu biorą udział dwie drużyny. Na boisku może przebywać 11 zawodników z każdej drużyny, w tym z każdej po jednym bramkarzu. Niedopuszczalne jest rozpoczęcie gry, gdy drużyna posiada mniej niż 7 zawodników. Gra polega na strzelaniu bramek bez pomocy kończyn górnych. Dopuszcza się grę nogami, głową i niektórymi częściami tułowia. Piłkę kopie się po ziemi, dopuszczalne jest jej przerzucanie za pomocą nóg. W obrębie pola karnego chwytać piłkę rękoma ma prawo wyłącznie bramkarz drużyny broniącej. Gol pada w momencie, gdy piłka przekroczy linię bramkową całym swoim obwodem. Mecz wygrywa drużyna, która strzeli więcej goli. Dopuszczalny jest remis, choć w niektórych sytuacjach, gdzie wynik musi zostać rozstrzygnięty dopuszcza się przedłużenie czasu gry o dwie tyle samo trwające dogrywki. Gdy dogrywki nie przyniosą rozstrzygnięcia, następuje konkurs rzutów karnych.

          Czas gry
          Każdy mecz trwa 2 połowy, obie po 45 minut. Między poszczególnymi częściami gry powinna odbyć się przerwa, które nie może przekroczyć 15 minut. Do każdej połowy może zostać doliczony dodatkowy czas z powodu wymiany zawodników, wymuszonych przez kontuzje czasów w grze. O długości dodatkowego czasu decyduje sędzia.

          Boisko
          Pole do gry w piłkę nożną musi mieć kształt prostokąta. Jego krótszy bok nazywany jest linia bramkową i jego długość powinna wynosić od 45 do 90 metrów. Dłuższy z boków nosi nazwę linii bocznej, której długość waha się od 90 do 120 metrów. Jak nazwy boków wskazują, pole gry ograniczone jest liniami. Oprócz linii bocznych i bramkowych, występuje też linia środkowa, dzieląca boisko na dwie równe części. Na samym środku boiska wyznaczony jest okrąg o promieniu 9,15 metra. Pod każdą bramką znajduje się pole karne. Jego długość wynosi 16,5 metra, szerokość natomiast zależy od szerokości linii bramkowej. W odległości 11 metrów od bramki znajduje się punkt karny, z którego wykonuj się rzuty karne. W każdym narożniku boiska znajdują się chorągiewki. Bramki umieszczane są na środku każdej z linii bramkowych. Szerokość bramki wynosi 7,32 metra, a wysokość 2,44 metra.

          Sędzia
          Mecz prowadzony jest przez arbitra. Czuwa on nad przestrzeganiem przepisów, odpowiedniego stroju zawodników, rozstrzyga spory, przerywa zawody w razie potrzeby. Sędziemu pomagają sędziowie asystenci, do których obowiązków należy wskazywanie strony, której zawodnik wybił piłkę poza linię boczna, wskazanie zawodnika na pozycji spalonej, pomoc przy zmianie zawodników, pomoc sędziemu głównego w sytuacjach spornych. Czwartym arbitrem jest sędzia techniczny, który znajduje się poza boiskiem i zajmuje się kwestiami technicznymi. Przygotowuje on wejście zawodników na boisko i pokazuję czas doliczony przez sędziego głównego.

          Gra niedozwolona
          Za niedozwolone zagranie lub przewinienie drużyna przeciwna rozpoczyna grę różnymi rzutami. Rzut wolny pośredni wykonuje się, kiedy zawodnik: kopie lub usiłuje kopnąć przeciwnika, podcina nogę przeciwnikowi, skacze, atakuje, uderza lub popycha przeciwnika. Rzut wolny wykonywany jest, kiedy zawodnik łamiący zasady: atakuje przeciwnika nogami, wchodzą w kontakt z przeciwnikiem przed dotknięciem piłki, trzyma bądź pluje na przeciwnika, a także, gdy dotyka piłkę ręką. Nie dotyczy to bramkarza ze własnym polu karnym. Rzut wolny pośredni wykonywany jest, kiedy bramkarz we własnym polu karnym popełnia jedno z wykroczeń: przetrzymuję piłkę w rękach dłużej niż 6 sekund, łapie piłkę kopniętą przez zawodnika z tej samej drużyny, łapię piłkę, którą do gry z rzutu wprowadzał współpartner oraz gdy gra na czas. Rzut karny następuje, gdy w polu karnym zostanie sfaulowany zawodnik, który atakuję bramkę przeciwnika. Jest on wykonywany z odległości 11 metrów, bezpośrednim uderzeniem na bramkę. Niedozwolone jest także takie zagranie, które doprowadza do opuszczenia przez piłkę boiska. Następuję wtedy strata piłki. W takiej sytuacji grę rozpoczyna drużyna przeciwna. Jeżeli piłka puści linie boczną, to wykonywany jest rzut z autu. Gdy piłka przekroczy linię bramkową, grę rozpoczyna bramkarz, gdy wybił ją zawodnik z drużyny atakującej lub gra rozpoczynana jest rzutem rożnym z narożnika boiska w przypadku wybicia piłki przez broniących.

          Kary
          Karą dla zawodnika może być upomnienie od sędziego i strata piłki. Wyższe kary to otrzymanie od sędziego żółtej bądź czerwonej kartki. Żółta kartka nie eliminuje z gry. Jest formą ostrzeżenia. Można ja otrzymać, gdy zawodnik zachował się niesportowo, okazuje swoje niezadowolenie w sposób widoczny, uporczywie narusza przepisy gry, wchodzi i opuszcza pole gry bez zgody sędziego. Dwie żółte kartki powodują otrzymanie kartki czerwonej i eliminację z gry. Drużyna gra wtedy w osłabieniu. Czerwoną kartkę można także otrzymać, gdy: zawodnik popełnia brutalny faul, zachowuje się agresywnie, pluję na osoby znajdujące się na boisku, z premedytacją zagrywa ręką i uniemożliwia zdobycie w ten sposób bramki przez przeciwnika, używa wulgarnego języka i gestów.

           

          Piłka koszykowa, koszykówka

          Zespoły

          Do gry w koszykówkę potrzebne są dwa zespoły, złożone z 5 zawodników. Celem każdej z tych drużyn jest zdobywanie punktów poprzez celne rzuty piłki do kosza przeciwnika. Przeciwnik powinien zapobiegać zdobywaniu punktów drugiej drużynie. Przebieg gry kontrolują sędziowie oraz komisarz. W meczu zwycięża drużyna, która zdobędzie więcej punktów.


          Boisko

          Boisko do gry powinno być zgodnie z przepisami powierzchnią twardą i płaską. Jego wymiary powinny wynosić: 28 metrów długości i 15 metrów szerokości. Linie powinny być dobrze widoczne, mieć tę samą barwę i szerokości 5 centymetrów. Na środku powinna znajdować się linia środkowa, równoległa do linii końcowych. Na środku boiska powinno znajdować się koło. Jego średnica jest linia środkowa. Promień tego koła powinien mieć 1,8 metra. Pole rzutów za 2 punkty jest to obszar znajdujący się pod koszem przeciwnika, ograniczony linią w kształcie półkola. Polem rzutu za 3 punkty jest pozostały obszar boiska.


          Drużyna

          W skład każdej drużyny wchodzi maksymalnie 12 zawodników, trener i ewentualnie asystent trenera. Na ławce rezerwowych może znaleźć się maksymalnie 5 osób towarzyszących, których zadania są dowolne. Może to być na przykład: lekarz, masażysta, statystyk, tłumacz. Podczas gry na boisku może przebywać 5 zawodników. Mogą oni być zmieniani po wyrażeniu zgody sędziego lub poprzez zgłoszenie zmiany u sekretarza w czasie przerwy na żądanie. Każdy zawodnik nosi taki sam strój. Koszulki i spodenki musza być w jednolitym kolorze z przodu i z tyłu. Na koszulkach musza znajdować się wyróżniające się numery. Zawodnicy tej samej drużyny nie mogą mieć tego samego numeru. Zabrania się występowania w nakryciach głowy czy w biżuterii.

          Mecz składa się z 4 kwart, z których każda trwa 10 minut. Przerwa meczu pomiędzy połowami wynosi 15 minut, a pomiędzy pozostałymi kwartami 2 minuty. W przypadku remisu gra się pięciominutowe dogrywki, których ilość zależy od tego czy wynik zostanie rozstrzygnięty. Mecz rozpoczyna się w momencie legalnego zbicia rzutu sędziowskiego. Pozostałe kwarty rozpoczynają się w momencie legalnego dotknięcia piłki przez zawodnika. Kosz uznaje się za zdobyty w momencie kiedy piłka wpada do niego i zostaje w nim lub przez niego przechodzi. Kosz z rzutu wolnego wart jest 1 punkt. Dwa punkty można zdobyć z rzutu z pola rzutów za dwa, a trzy z polu rzutu za trzy. Jeżeli zawodnik wrzuci piłkę przypadkowo do swojego kosza, to punkty zaliczane są na konto kapitana drużyny przeciwnej, natomiast gdy zrobi to umyślnie to traktowane jest to jako błąd. Błędem jest także przejście piłki przez kosz od dołu. Zmianę można dokonać w momencie zatrzymania gry lub w przypadku gdy drużyna przeciwna zdobyła kosz bezpośrednio po prośbie drużyny sygnalizującej zmianę.
          Piłka znajduję się poza boiskiem, kiedy dotyka osoby będącej za boiskiem, podłogi lub innego obiektu znajdującego się ponad lub poza liniami ograniczającymi boisko, konstrukcji podtrzymujących tablicę. Za wyjście piłki poza boisko odpowiedzialny jest zawodnik, który jako ostatni dotknął piłki lub piłka dotknęła go. Kozłowanie następuje w momencie, kiedy zawodnik rzuca, uderza lub toczy piłkę po podłodze, a następnie dotyka jej ponownie, zanim zetknie się ona z innym zawodnikiem. Kozłowanie kończy się, gdy zawodnik chwyci piłkę w obie ręce lub spocznie ona w jednej z rąk zawodnika. Kiedy zawodnik wchodzi w posiadanie piłki na swoim polu obronnym, jego drużyna ma 8 sekund na wyprowadzenie piłki w pole ataku. Kiedy zawodnik przejmie piłkę, jego drużyna ma 24 sekundy na oddanie rzutu do kosza.

          Faule

          Faul jest naruszeniem przepisów związanych z zetknięciem z przeciwnikiem, a także z niesportowym zachowaniem. Zawodnik nie może trzymać, blokować, szarpać, powstrzymywać przeciwnika ręką, ramieniem, biodrem, kolanem czy stopą. Faul osobisty zapisuje się winnemu zawodnikowi. Karą za faul na zawodniku nie będącym w akcji rzutowej jest przyznanie piłki drużynie zawodnika poszkodowanego. Jeżeli sytuacja ta wystąpiła w akcji rzutowej, to danemu zawodnikowi przyznaje się rzuty wolne. W zależności od sytuacji mogą to być jeden, dwa lub trzy rzuty. Jeżeli zawodnik popełni 5 fauli, to musi opuścić boisko. Na jego zmianę trener ma 30 sekund. Drużyna podlega karze, gdy jej zawodnicy popełnią 4 faule w jednej kwarcie.

           

          Siatkówka

          Jest to gra zespołowa, w której zawodnicy przeciwnych drużyn nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu. Grają oni bowiem po dwóch przeciwległych stronach siatki. Ich zadaniem jest umieszczenie piłki w polu przeciwnika, mając do dyspozycji 3 odbicia piłki rękoma.

          Boisko:
          Mecze rozgrywane są w hali na boisku o wymiarach 18 x 9 metrów oraz strefie wolnej o szerokości przynajmniej 3 metrów wokół boiska właściwego. Ponad boiskiem nie mogą znajdować się żadne konstrukcje na wysokości mniejszej niż 7 metrów. Linie boiska mają szerokość 5 cm i musza kontrastować z powierzchnią boiska. Linie oddzielają pole gry od strefy wolnej. Wyróżnia się linie środkową dzielącą boisko na dwie równe części oraz linie ataku – 3 metry od linii środkowej. Siatka zawieszona jest na dwóch słupkach przez środek boiska. Jej wysokość wynosi 2,43 metra dla mężczyzn oraz 2,24 metra dla kobiet. Od siatki odchodzą specjalne atenki umieszczona przy słupkach.

          Zawodnicy:
          Każda drużyna składa się z 12 zawodników, wśród których wyznaczony musi być kapitan oraz zawodnik Libero. Oprócz zawodników w meczu bierze udział trener, jego asystent, masażysta oraz lekarz. Zawodnicy rezerwowi znajdują się na ławce rezerwowych lub w strefie rozgrzewki. Wszyscy zawodnicy noszą ten sam strój, w tych samych kolorach i oznaczeniach, ale innych numerach. Kontrastowy strój nosi tylko Libero.

          Struktura gry:
          Punkt zdobywa zespół, który umieści piłkę w polu przeciwnika, przeciwnik popełni błąd lub gry zespół przeciwny zostanie ukarany ostrzeżeniem. Każda akcja kończy się punktem. Zasadą jest, że piłkę zagrywa drużyna zdobywająca punkt. Set wygrywa drużyna, która zdobędzie 25 punktów, chyba, ze wynik wynosi 24-24, wtedy gra się do zdobycia przewagi dwóch punktów przez jedną z drużyn. Specjalnym setem jest tzw. „tie break”, który kończy się po zdobyciu 15stego punktu. Zespół wygrywa mecz, jeżeli wygra 3 sety. W przypadku wyniku 2-2 w setach, rozgrywany jest wspomniany tie break. Zawodnicy musza zajmować określone na boisku pozycje. Trzech z nich znajduje się w linii obrony, a trzech w linii ataku. Zawodnik z linii obrony musi znajdować się dalej od siatki, niż jego odpowiednik z linii ataku. Podczas przejęcia zagrywki następuję rotacja zawodników, czyli ich przesunięcie o 1 pozycję w lewo. Zmiany zawodników odbywają się pryz pozwoleniu sędziego. Każdy zespół może dokonać 6 zmian w secie.

          Przebieg gry:
          Piłka jest w grze, gdy zostanie zagrana przez zawodnika zagrywającego. Piłka jest poza grą, gdy sędzia przerywa akcję gwizdkiem. Piłka jest w boisku, kiedy dotyka jego powierzchni, a jest autowa, gdy dotyka powierzchni innej niż pole gry. Każdy zawodnik może odbić piłkę tylko raz, chyba że między jego odbiciami, piłkę odbija inny zawodnik. Piłka może dotykać każdej części ciała. Zawodnicy nie mogą dotykać siatki, ani przekraczać linii środkowej. Jest to traktowane jako błąd. Podczas zagrywki piłka musi zostać uderzona dowolną częścią ręki podczas jej podrzucenia lub opuszczenia. Zawodnik podczas wykonywania zagrywki musi znajdować się poza linią 9 metra. Za atak uznaje się wszystkie zagrania, które kierują piłkę na stronę rywala oprócz zagrywki i bloku. Zawodnik linii ataku może atakować piłkę znajdującą się nad jego pole gry, natomiast linii obrony podczas, gdy piłka znajduję się na dowolnej wysokości poza polem ataku. Zawodnik linii Oborny podczas ataku nie może przekroczyć linii trzeciego metra. Podczas zagrywki, drużyna przeciwna nie może atakować bezpośrednio piłki, musi nastąpić rozegranie. Blokowanie polega na zablokowaniu piłki atakowanej przez przeciwnika poprzez wyciągnięte ręce. W bloku może uczestniczyć maksymalnie trzech zawodników z linii ataku. Podczas bloku nie można dotknąć siatki, ani przełożyć rąk na drugą stronę siatki.

          Przerwy w grze:
          Każdy zespół ma prawo do 2 przerw na odpoczynek. Prośbę o przerwę sygnalizuje trener zespołu. Oprócz tego występują przerwy techniczne, po zdobyciu 8 i 16 punktu w grze. Każda przerwa trwa 30 sekund. W tie breaku nie ma przerw technicznych, ale każdy trener ma do dyspozycji 1 przerwę na odpoczynek. Między setami następuje zmiana stron boiska, w tie braku strony zmienia się po zdobyciu 8 punktu.

          Libero:
          Jest ot specjalny zawodnik linii obrony. Ma on szczególne prawa. Może on zastąpić każdego zawodnika linii obrony. Nie może on atakować z żadnego miejsca ani blokować. Zmiany Libero z innymi zawodnikami nie jest zaliczane do zmian regulaminowych. W razie kontuzji zawodnik ten zastępowany jest na stałe przez innego zawodnika wyznaczonego na stałe jako nowy Libero.

          Unihokej

          Dyscyplinę tę rozgrywa się w formie meczu między dwoma drużynami. Polega ona na zdobyciu większej liczby bramek niż drużyna przeciwna. Gra toczyć się powinna w Sali o twardej i równej nawierzchni lub na zatwierdzonym przez daną federację boisku.

          Boisko
          Wymiary boiska wynoszą 40 na 20 metrów. Wysokość bandy otaczającej wynosi natomiast 50 centymetrów. Linia środkowa biegnie przez środek boiska równolegle do linii krótszych i dzieli boisko na dwie równe części. Linie wyznaczają także strefy bramkowe i podbramkowe.

          Czas gry
          Mecz składa się zazwyczaj z 3 tercji, z których każda trwa po 20 minut. Między tercjami następuje 10minutowe przerwy i zamiana stron. Czas jest zatrzymywany tylko w ważnych przypadkach takich jak zdobycie bramki, karz, rzucie karnym czy przerwie „time out”, a także w przypadku uznania przez sędziów sytuacji niezwykłej. „Time out” jest specjalnym czasem do dyspozycji drużyny. Można go zażądać w dowolnym momencie, Trwa on 30 sekund od momentu pojawienia się wszystkich zawodników w strefie wymiany. Gdy mecz jest nierozstrzygnięty, następuje dodanie czasu podatkowego. Mecz jest kontynuowany aż jedna z drużyn zdobędzie bramkę. Jeżeli ustalono, że czas dodatkowy trwa np. 10 minut, a po jego upływie nie padnie gol, to następuje konkurs rzutów karnych. Każdy zespół ma 5 szans strzału. Wygrywa zespół, który wygra konkurs.

          Drużyny
          Do meczu zgłoszonych może być nie więcej niż 20 zawodników. Rozróżnia się zawodników rozgrywających i bramkarzy. Na boisku przebywa 6 zawodników z każdej drużyny – 5 rozgrywających i bramkarz odpowiednio wyposażony. Zawodnicy mogą wymieniać się nieograniczoną liczbę razy. Wszystkie zmiany odbywać się muszą w strefie wymiany danego zespołu.

          Sytuacje stałe
          Gra jest wznawiana za pomocą gwizdka sędziowskiego. Wznowienie ma miejsce od stałej sytuacji, którą może być rzut sędziowski, rzut z autu, rzut wolny i rzut karny. Rzut sędziowski wykonywany jest na środku boiska w przypadku gdy rozpoczyna się tercja lub gdy jedna z drużyna zdobyła bramkę. Wykonuje się go także w sytuacji, gdy żadna ze stron nie była winna przerwania gry. Podczas tego rzutu pozostali zawodnicy powinni zachować odległość 3 metrów. Rzut z autu wykonuje drużyna przeciwna niż ta, z której winy piłka opuściła boisko. Wykonuje się go 1,5 metra od bandy w miejscu, gdzie piłka opuściła boisko. Rzutu tego nie może wykonywać bramkarz. Podczas jego wykonywania pozostali zawodnicy powinni zachować odległość przynajmniej 3 metrów. Rzut wolny wykonywany jest przez drużynę poszkodowaną z miejsca popełnienia przewinienia. Piłka musi być uderzona, a nie ciągnięta lub podnoszona. Rzut wolny przyznaje się, gdy: zawodnik uderza, podnosi lub kopie kij przeciwnika, uderza kijem swojego przeciwnika, za wysoko unosi kij, zawodnik rozgrywający uderzy piłkę stopą dwa razy z rzędu. Rzut karny wykonywany jest z punktu środkowego. Wykonywany jest on, gdy ma miejsce sytuacja bramkowa, a drużyna broniąca przeszkadza przeciwnikom dopuszczając się przewinienia lub gdy drużyna broniąca dopuszcza się przewinienia, gdy atakujący próbują stworzyć sobie sytuację bramkową.

          Kary
          Kara za przewinienie jest nakładana na zawodnika, który zawinił. Ukarany zawodni przez cały czas trwania kary przebywa na ławce kar. Zawodnik, który otrzymał karę drużynową, nie może być zastąpiony na boisku. Jedna lub dwie kary drużynowe mogą być mierzone równocześnie. 2 minutowa kara jest nakładana, gdy zawodnik bez szans dojścia do piłki blokuje kij przeciwnika, zawodnik gra kijem w sposób niebezpieczny, zawodnik przyciska przeciwnika do bandy lub bramki w sposób nieprzepisowy, zawodnik zatrzymuje piłkę ręką lub głową, zawodnik rozmyślnie opóźnia grę. Podobne przewinienia w cięższym wydaniu powodują nałożenie kary 5 minutowej. Zawodnik może otrzymać także 10 minutową karę osobistą. W takim wypadku jest możliwość wymiany takiego zawodnika. Karę taką otrzymuje się, gdy zawodnik dopuszcza się niesportowego zachowania. W tym wypadku otrzymuję 10 minutową karę osobista i 2 minutową drużynową. Kara meczowa oznacza opuszczenie boiska przez zawodnika i trenera. Ma ona miejsce gry zawodnik nieuwzględniony w protokole bierze udział w meczu oraz gdy niesportowe zachowanie jest motorycznie powtarzane, zawodnik lub trener wda się w rękoczyn, zawodnik połamie w wyraźnej złości kij lub inny sprzęt.